Møter Avinor om flyplasskrisen

19.05.2020
-Umulig å si om trafikken kommer tilbake til det nivået vi har hatt de siste årene, sier kommersiell leder ved Haugesund Lufthavn, Pål Visnes.
-Tror vi må basere oss på et litt annerledes businesscase i framtiden, sier kommersiell leder.
Ledelsen ved Haugesund Lufthavn, Karmøy skal om kort tid møte Avinor for å se på konsekvensene av koronakrisen og framtiden for flyplassen.

Kommersiell leder Pål Visnes i Lufthavndrift AS på Helganes sier til Næringsforeningen at Avinor i revidert nasjonalbudsjett 15.mai fikk fem milliarder kroner i krisestøtte. Støtten går bl.a. til flyplasser som har mistet store deler av inntektsgrunnlaget sitt når flytrafikken har stanset opp.

-Vi får vår del, og vi skal gå gjennom driften fra mars og se på hvordan merkostnadene vi er påført, skal dekkes opp. Vi skal også diskutere hvordan vi skal kunne drifte lufthavnen framover med lengre åpningstid, sier Visnes.

Uten trafikk
I dag er flyplassen på Helganes nesten uten trafikk, og mange av de rundt 200 ansatte er permitterte. To SAS-ruter og en rute med Norwegian er alt som går av fly daglig, og en mulig oppstart av utenlandsruter 24. mai, som ble proklamert tidligere i vår, er helt utenkelig.

-Det er utenfor vår kontroll å bestemme når flyene kan gå igjen. Vi må jobbe så godt vi kan for å posisjonere oss, slik at vi er klare når ting begynner å normalisere seg.

Det er en fryktelig vanskelig tid, og vi vet jo ikke hvordan passasjerutviklingen vil bli. Normalt har vi mellom 10 og 12.000 passasjerer ukentlig på flyplassen, nå er tallet pluss minus 1500, sier Visnes.

-Kommer trafikken noen gang til det nivået den har vært de siste årene?

- Det er umulig å si. Her vil faktorer som billettpriser, helse- og karantenebestemmelser, flyselskapenes økonomi og folks reisemønster være avgjørende. Men det åpner også for muligheter vi i dag ikke har sett. For vår del tror jeg vi må basere oss på et businesscase på et litt annet grunnlag, sier Pål Visnes.