Nå kommer avvikene
08.11.2018
Næringsforeningen arrangerer kurset Markedsføring og GDPR – Har du kontroll? den 22. november.
Den 20. juli trådte den nye personvernforordningen (GDPR) i kraft i Norge. Den inneholder en rekke skjerpede regler for offentlige virksomheter og næringslivet og flere nye rettigheter for privatpersoner.
Før loven trådte i kraft ble det spådd mye om hvordan GDPR ville påvirke samfunnet. Knappe to måneder etter har Datatilsynet fått sortert sine første erfaringer, skriver dn.no.
– Det vi merker kanskje aller best er antallet avviksmeldinger vi får inn. Vi har fått inn rundt 700 hittil i år, en dobling fra totalen i fjor, sier Janne Stang Dahl, kommunikasjonsdirektør i Datatilsynet.
En avviksmelding er en varsling virksomheter har plikt til å sende Datatilsynet innen 72 timer etter at et brudd på personopplysningssikkerheten er oppdaget.
Dette er GDPR
- Trådte i kraft i EU 25. mai. I Norge fra 20. juli.
- Alle virksomheter som samler inn eller bruker personopplysninger om EU/EØS-borgere må følge reglene.
- Brudd på reglene i GDPR kan bøtelegges med inntil 20 millioner euro eller fire prosent av foretakets årsomsetning, avhengig av hvilken sats som er høyest.
Dette er hovedtrekkene:
- Alle selskaper skal ha en forståelig personvernerklæring.
- Alle selskaper skal vurdere risiko og personvernkonsekvenser.
- Alle selskaper skal bygge inn personvern i nye løsninger.
- Mange bedrifter må ha eget personvernombud.
- GDPR gjelder også virksomheter utenfor Europa og underleverandører.
- Alle selskaper skal ha rutiner for avvikshåndtering.
- Alle avvik skal varsles Datatilsynet. Det blir ulovlig å skjule avvik.
- Alle må kunne oppfylle borgernes nye rettigheter.