Proposisjon for Utbygging og finansiering av E134 Røldal-Seljestad lagt frem!
26.01.2024
Oversiktskart for prosjektet E134 Røldal-Seljestad.
Kilde: Statens vegvesen
Kilde: Statens vegvesen
Prosjektet omfatter i hovedsak ny tunnel som vil redusere stigningen vesentlig og korte ned strekningen med omtrent 6 km. Reisetiden blir redusert med om lag 18 minutter for tunge kjøretøy og omtrent 12 minutter for personbiler.
Stortinget har lagt til grunn oppstart av prosjektet i 2025 for Samferdselsdepartementet. Finansieringen av prosjektet E134 Røldal–Seljestad er basert på statlige midler og bompenger.
Prosjektet E134 Seljestad-Røldal har vært inn og ut av Nasjonal Transportplan (NTP) gjentatte ganger. Næringslivet her i regionen har lenge hatt økte utgifter, høyere risiko og mer tidsbruk på grunn av sårt trengt utbedring av hovedveien mellom øst og vest.
-Det er på høy tid at prosjektet nå faktisk skal settes i gang og vi ser frem til første sprengsalve går av en gang i 2025, uttaler en entusiastisk Jæger, og sørger også for å nevne at E134 Bakka-Solheim løftes veldig frem i Næringsforeningens samferdselsarbeid.
Også stortingsprepresnetant Tove Elise Madland (Ap) synes dette er en gledens dag.
-Endelig er proposisjonen på plass, noe vi er veldig glad for. Samtidig er det veldig mye som gjenstår på E134, blant annet strekningen Bakka-Solheim og ikke minst det å få en vintersikker vei over Haukeli. Dette er prosjekter som er svært viktige for næringslivet vårt, sier Madland til Næringsforeningen.