Positive tall fra bedriftene

04.08.2020
-Medlemsundersøkelsen gir grunn til optimisme, sier Jæger.
­­Næringsforeningen har siden mars kartlagt i hvilken grad medlemsbedrifter er rammet av Covid-19. Spørsmålet om coronaviruset vil påvirke årsresultatet for 2020 blir brukt som temperaturmåler og sammenlignet over tid. I April hintet svarene om optimisme blant bedriftene.

-Vi ser jo at hele grafen er forskjøvet i riktig retning, forklarer administrerende direktør i Næringsforeningen Bernt Jæger.

Nå viser tallene fra den nyeste juni/juli undersøkelsen sterk optimistisk utvikling. Kun 12,8% av respondentene svarte at corona "i stor grad/kritisk" vil påvirke resultatet for 2020. Dette er en nedgang fra april på 28% siden april og hele 41,8 siden mars.

-Det er utrolig kjekt å komme tilbake fra sommerferie og se denne endringen. Nå svarer nesten en tredjedel at corona kun «i liten grad» vil påvirke årsresultatet, sier Jæger.

Travel høst i vente

Parallelt med corona-restriksjoner lanserte Næringsforeningen en rekke webinarer for å dekke medlemmenes kompetansebehov. Resultatene fra den siste spørreundersøkelsen viser at disse falt i smak. Hele 75,5% svarte at det er aktuelt å delta på webinarer fremover.

-Det er et fint medium å formidle kunnskap gjennom. Derfor skal vi fortsette med webinarer for å supplere til den allerede spennende arrangement-kalenderen til høsten, sier Jæger og viser til Markedsføringsdagen Leder & HR dagen, Bygg Arena, samt regelmessige Pluss frokoster, Næringsvett og 10 Minutes.

Han tviler ikke på at folk ønsker å benytte seg av næringsforeningens konferanser og møteplasser fremover.

-Vi opplever at medlemmene våre er ivrige på å møtes «på ekte» fremover. Derfor blir det vår  nr 1- oppgave å skape trygge og smittefrie møteplasser fremover, sier Jæger.