Selger mer av Garnius, men vil ha kontrollen

08.01.2020
Fra Haugesund er Stein Inge Svensen med på å bygge opp et stort, nordisk garn- og strikkeselskap. (Foto: Sigrun Gilje Hindal)
Nå har han solgt seg ned til negativ kontroll. Men Stein Inge Svensen blir med på Garnius-eventyret videre..
Haugesunderen etablerte Garnius i 2016, og har opplevd knallsuksess. Sammen med kompanjong og daglig leder Raymond Østrem Gautesen har han bygd opp en nettbasert garn- og strikkebutikk som nå selger for 120 millioner kroner årlig og går med et pent overskudd.

Ryktene har nådd store investorer, og i 2018 kjøpte Egmont Publishing seg inn i selskapet. Nå har Egmont kjøpt seg ytterligere opp og gjennom emisjon sikret seg over halvparten av aksjene.

Det nordiske mediekonsernet har satset innen netthandel siden 2013 og målet er klart:  Å gjøre Garnius til en ledende nordisk aktør.

-Egmont har en sterk portefølje av netthandelselskaper. Nå satser vi ytterligere på en av våre vekstbedrifter og øker vår eierandel i Garnius. Vi gikk inn i selskapet i 2018 og har siden hatt et glimrende samarbeid med dagens eiere som vi ønsker å ta videre. For Egmont er også dette et segment som passer godt med målgrupper vi når allerede med våre mange kjente merkevarer, sier leder for e-commerce i Egmont Publishing, Cato Broberg.

Garnius holder til på grensen mellom Haugesund og Karmøy og tilby kvalitetsgarn til en god pris. Selskapet har vel 25 ansatte, og Stein Inge Svensen er klar på at Haugesund og Haugalandet fortsatt skal være hovedkontoret.

-Får vi tilstrekkelig gode rammevilkår blir vi her lenge, sier Svensen, som ser en lys framtid for Garnius.

- Norge isolert sett er et stort marked for garn, men samlet sett er potensialet større i Finland, Danmark og Sverige. Før jul åpnet vi  nettbutikk i Danmark, og vi håper å etablere oss i de to andre nordiske landene i 2020.

Lensit.no

Det er ikke første gang Stein Inge Svensen lykkes på nett. I 2009 etablerte han nettbutikken Lensit.no, som selger kontaktlinser på nett. Selskapet utviklet seg til å bli Norges største innenfor sitt segment og ble i 2015 solgt til tyske Mister Spex.

-Vi er svært fornøyde med å få Egmont som majoritetseier. Egmont bidrar med spisskompetanse på e-commerce, men også med sin innsikt i garn- og strikkesegmentet. Jeg beholder en eierandel på knapt 34 prosent og vil aktivt være med å videreutvikle selskapet i tiden som kommer. Jeg ser frem mot en spennende tid med lansering utenfor Norge, sier Stein Inge Svensen.

Egmont er et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Egmont er en stiftelse, og Egmont Fondet deler årlig ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge. Stiftelsen står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper.

Raymond Østrem-Gautesen har vært kompanjong med Stein Inge Svensen i både Lensit og Garnius, og har en eierandel på ca. 15 prosent.(Foto: Sigrun Gilje Hindal)