Teknologispesialist i Green Future AS, Jan Otto Reimers, mener elektrifisering av norsk luftfart er rett rundt hjørnet.

RAPPORT: -Allerede om to-tre år kan testingen begynne.

Skrevet .
Del saken og skap bevegelse

I en rapport av Green Future AS kommer det frem at norsk luftfart går en spennende fremtid i møte.

Rapporten konkluderer med at Norge er velegnet for elektriske fly, med vår krevende topografi og tilgang på ren energi. Ifølge Teknologispesialist i Green Future AS, Jan Otto Reimers, trenger vi ikke vente lenge før vi ser elektriske fly i norsk luftrom.

-Teknologien er her i dag. Vi har allerede elektriske ferjer. Det er ikke så veldig ulikt med fly. Vi trenger 10-20 ganger mer batterikraft enn det du typisk finner i en Tesla, forklarer han.

Etter Avinors kunngjøring om at all sivil innenriks luftfart i Norge skal være elektrifisert innen 2040 har verden rettet blikket mot Norge.

-Store internasjonale aktører har allerede kommet med henvendelser om å teste flyvninger i Norge, sier han.

Han mener det er viktig at næringslivet griper muligheten i dag.

-Vi må ikke kaste bort tiden på å diskutere, vi må komme i gang, sier han.

Ifølge Reimers er det ikke lenge til vi kan begynne å teste hybrid-versjoner av passasjerfly.

-Allerede i 2023 ser vi for oss at det kan starte testflygninger mellom Bergen og Stavanger, sier han.

Åpner for nye transportkonsepter

I tillegg til å redusere fotavtrykket til bransjen vil elektrifiseringen av luftfarten åpne opp for nye transportkonsepter. Det vil være mulig å ta av på kortere distanser og lande på kortere rullebaner.

-Du kan forestille deg at du går om bord i et fly i sentrum og flyr direkte der du skal uten å måtte reise lengre distanser ut til flyplassen, sier Rimers.

Resultatene av rapporten ble presentert av Reimers i forbindelse med Pionér konferansen i regi av Næringsforeningen i Stavanger.