Sigve Lervik: Jeg frykter vinteren. Nå må få tunnelene inn i Norsk Transportplan til våren.

Veiras og sterk vind isolerte store deler av Haugalandet siste døgn

Skrevet .
Del saken og skap bevegelse

Natt til i går måtte tre vogntog fra Hustveit & Skeie Transport, lastet med slaktet gris, emballasje og annet utstyr, «overnatte» på fjellet mellom Røldal og Haukeli. Et jordskred øst for Austmannalia gjorde at E134 ble stengt fra klokka 21, og ikke åpnet før i går morges. Lasten som skulle ankommet Ølen etter midnatt kom først fram klokka 12 torsdag middag.

Lenger øst har et jordras ved Grungebru stengt veien mellom Åmot og Haukeligrend, opplyser Sørøst politidistrikt.

-Nå er det begynt, sier Sigve Lervik, daglig leder i transportselskapet med hovedkontor i Sandeid. Han frykter en lang og krevende vinter med stengte veier, omkjøringer og forsinkelser.

-Det er ikke bare synd på vareeierne og de problemer forsinkelsene koster  produksjonsapparatet  hos Fatland og andre bedrifter. Også transportselskapene rammes.

For oss innebærer det at vi må skaffe nye sjåfører, fordi de vi hadde planlagt skulle kjøre blir rammet av kjøre- og hvilebestemmelsene, sier  Lervik, som i går fikk vite at Håratunnelen (den nærmest Røldal) skal være nattestengt til 15. september p.g.a. nødvendig arbeid.

-Det skaper ytterlige problemer for logistikken. Vi har tatt tak i saken og bedt om at det blir åpnet for gjennomkjøring når det køer seg opp, sier Lervik.

Behovet for vintersikker vei over Haukeli er et stadig tilbakevendende tema. Men de siste dagene har uværet ikke bare ført til ras og nedstengning av hovedferdselsåren øst-vest. Også riksveg 13 mellom Odda og Tyssedal ble stengt som følge av et ras ved Byrkjenes i går tidlig. Tar vi med at fergesambandet Hallhjem-Sandvikvåg også var nede noen timer, forteller det med all tydelighet hvor avhengig vi er av et velfungerende samferdselsnett.

Hustveit & Skeie Transport kjører flere vogntog over fjellet for Fatland i Ølen i løpet av et døgn