Valgte familiebedriften foran politikk

14.12.2017
Han opplevde Utøya og har vært sterkt engasjert i gjenreisningen.  9. mars kommer han til Haugalandskonferansen
- Jeg gleder meg, sier Jan Christian Vestre (31) på telefonen fra Gardermoen, der han nettopp har landet etter en forretningsreise i utlandet. – Jeg og familien har sterke bånd til Haugesund, og reiser til hytta i Skjold så snart vi har anledning. Haugesund har en stor plass i familiebedriftens historie..

Egentlig skulle han bli politiker. For ti år siden var han leder av Elevorganisasjonen og sto sammen med blant andre Hadjia Tajik og Torbjørn Røe Isaksen på et VG-bilde under tittelen «Våre neste statsråder». Han ble politisk rådgiver i Arbeiderpartiets stortingsgruppe, sentralstyremedlem og politisk rådgiver i  AUF, leder av Utdanningspolitisk forum i Oslo Ap,  og medlem av det regjeringsoppnevnte utvalget for fag- og yrkesopplæring.

Alle piler pekte oppover.

22.juli 2011 smalt det på Utøya. Jan Christian var der, men overlevde. Han har vært sentral i gjenreisningsarbeidet som styreleder i Utøya as. Nå gir han seg, og overlater roret til andre.

Det ble snakket om at Jan Christian Vestre en dag skulle ta over familiebedriften Vestre as, som har produsert utemøbler siden 1947. Det skjedde fortere enn noen kunne ane. Da faren Jan døde i 2012, ble alt snudd på hodet.

– Planen var at pappa skulle jobbe i mange år til og at jeg kanskje skulle overta en gang i fremtiden. Så ble det en veldig trist overgang i stedet. Det var ikke lett å ta telefonen til Stortinget og si at jeg sluttet, jeg likte den jobben veldig godt. Men det føltes bra å ta over.

Da hadde han to valg, ifølge ham selv.

– Jeg kunne sitte i styret og bare være med på og ta de siste beslutningene, eller jeg kunne gå inn med hud og hår og virkelig sette meg inn i alt. Kunne det bedre enn de som jobber der.

Jeg valgte alternativ to, sa han i et intervju med Dn.no i 2015.

Den ferske sjefen så at produktiviteten sank og så ingen muligheter til å få bedriften på rett kjøl slik produksjonen var lagt opp da. Løsningen? Svi av 30 millioner kroner på en ny, Snøhetta-tegnet fabrikk i lille Torsby.

Det er jo midt i skogen, folk syntes vi var spik, spenna gærne. Men det handler om at design skal gjennomsyre hele bedriften. Og at skandinavisk industri er avhengig av topp moderne løsninger for å overleve i fremtiden, sier Vestre.

Møbelprodusenten har fabrikk i Torsby, noe produksjon på Jæren, hovedkontor i Oslo og lakkering i Larvik. Avhengig av produkttype skjer produksjon og montering i Norge eller i Sverige. Det er ikke den billigste måten å gjøre det på, men Vestre vil ha produksjonsleddene der den beste kompetansen finnes.

– Vi kan aldri, og skal aldri, konkurrere på pris. Men det er minst fire andre konkurranser vi kan vinne: kvalitet, innovasjon, design og miljø. Vi kan ikke være dyre og dårlige. Vi skal være best, og alle vet innerst inne at kvalitet koster, sier Vestre.

Siden har det bare gått en vei. Vestre har produsert og eksportert utemøbler til en rekke land. Går du på Aker Brygge eller Times Square i New York setter du deg sannsynligvis på et utemøbel fra Vestre.

På Haugalandskonferansen 9. mars får du møte en kar med en spennende historie, lokal dialekt og internasjonalt blikk..Program og påmelding her

times square

Disse møblene på Times Square i New York er produsert av Vestre as.

Dette er Vestre

• Skandinavisk produsent av utemøbler, startet av Johs. Vestre i Haugesund i 1947. Daglig leder Jan Christian Vestre (31) er tredje generasjon Vestre i familiebedriften.

• Han eier selskapet sammen med moren Elisabeth Preus Vestre. Søsteren Marianne Preus Jacobsen jobber også i Vestre.

• Vestre har mottatt i alt 11 «Merket for god design», en utmerkelse som årlig deles ut av Norsk designråd.

• Konsernet har produksjon i både Norge og Sverige og har 32 ansatte.

• Vil i år omsette for knapt 140 millioner på konsernbasis.