Virkemidler som ikke virker

20.03.2020
-Regjeringen må gjøre det enklere å omstille enn å permittere dyktig fagpersonell
-Bedrifter som i koronakrisen er nytenkende for å unngå permittering og oppsigelser må heies frem av virkemiddelapparatet. Ikke møte tomme budsjetter og et byråkrati ute av stand til å ivareta et næringsliv i krise. Regjeringen må gjør det enklere å omstille enn å permittere dyktig fagpersonell, hevder Kjell Larsen, leder for bedriftsrådgivning i Tveit Regnskap AS i en pressemelding fredag formiddag.

NAV har i alle år hatt et program for dette de kaller "Bedriftsintern Opplæring", som mange bedrifter har brukt i vanskelige tider.

-Men slik vi oppfatter det står ordningen nå i spagat i overgangen fra NAV til fylkeskommunene. Retningslinjene for ordningen i Rogaland fylke blir vi fortalt ikke er på plass, og det vil enda gå uker, kanskje måneder, før dette er klart. Som om ikke det var nok får vi signaler på at budsjettene ordningen har, selv etter ekstra korona-bevilgning, bare er en brøkdel av hva de var under NAV. Ordningen må opp og gå, med smekkfulle budsjetter, for alternativet er mye dyrere for samfunnet. Dette er ikke på noen måte holdbart, jeg er nærmest målløs, sier Larsen.

-Ordningen i praksis er ikke i drift

Styreleder i Norelco Electro, Leif Magne Nordbø synes grepene regjeringen har gjort er bra, men opplever å bli møtt av byråkrati og manglende midler.

-Norelco skal komme gjennom dette. Med eller uten virkemiddelapparatet. Det regjeringen har gjort av grep til nå er bra. Det handler ikke om det. Vi ønsker å være i forkant og utnytte denne vanskelige tiden, ta grep raskt og etablere oss i nye forretningsområder. Er det slik politikerne vil legge til rette for næringsutvikling, undrer Nordbø.

Tveit Regnskap ønsker å hjelpe Norelco i det Larsen sier er en vanskelig situasjon.

-Ledelsen i Norelco ønsker å omstille bedriften sin mot et nytt forretningsområde. De ser en mulighet for å unngå permitteringer ved å heller investere i kompetanseheving og omstilling. Men det er klart – det er alltid usikkert å gå inn på noe nytt. Det er ikke enkelt å permittere, men enklere enn å omstille. Vi har lang erfaring med ulike offentlige virkemidler, og Norelco er opplagt kvalifiserte inn under Bedriftsintern Opplæring. Men det hjelper ikke når ordningen i praksis ikke er i drift, sier han.

Legger press på politisk nivå

Næringsforeningen Haugalandet er orientert om situasjonen. Leder av foreningen, Bernt Jæger er forbløffet av det han har hørt.

-Det er klart at dette må brennkvikt tas tak i politisk. Vi er på saken og skal gjøre det vi kan for å legge press på politisk nivå, for dette handler ikke bare om Norelco. Snart har vi mange flere bedrifter som vil komme i samme situasjon. Slik vi oppfatter det er det behov for rask behandling i fylket. Men vi må og sørge for at nasjonale politikere blir fortalt at ekstra bevilgning til Bedriftsintern Opplæring må opp på et helt annet nivå. Vi kan ikke ha en situasjon hvor ordningen i realiteten hadde større budsjetter i tiden før Korona, enn etter, sier Jæger.