Skal det være mulig må det være lønnsomt

22.02.2021
-Haugalandet har en unik mulighet til å posisjonere seg i det grønne skifte, sier Christian Herheim, innleder på Pluss Frokost torsdag 25 februar.
Konkurransen om å komme først ut av startblokka i det grønne skiftet startet for noen år siden. Det er allerede en tilspisset situasjon i markedet, hvor mange av virksomhetene på Haugalandet vil bli stadig mer utfordret på å levere bærekraftige varer og tjenester.

Christian Herheim i Klimapartnere Rogaland mener bedriftene på Haugalandet allikevel har en unik mulighet for å ta på seg den grønne ledertrøya.

-Første steg er å være tydelig med ansatte og omverden om målet - og når du skal nå det. Vi ser at det er mange bedrifter som starter i feil ende med et grønt skifte. Dermed kan omstillingen bli dyr. Det er viktig å ha en plan for å kapitalisere på omstillingen og eventuelle nye investering, sier han.

Konkurransefortrinn

Han trekker frem ulike fordeler med næringslivet på Haugalandet.

- Industrien er kanskje mer diversifisert enn det er ellers i Rogaland. Politikere, flere ledere, og nye større industrielle næringsparker og havner har planer og strategier som allerede har påvirket til grønn vekst med grønne arbeidsplasser, sier han.

Også størrelsen på regionen kan gi Haugalandet et konkurransefortrinn fremover.

-Som en mindre region kan du da tenke nytt raskere. Da kan Haugalandet ta en unik posisjon ved å stå frem som et forbilde som andre regioner kan strekke seg etter, fastslår han.

Legger vekt på lønnsomhet

25. februar gir Herheim bedrifter innsikt i det han kaller en trappetrinns-modell som kan brukes for å komme i gang med omstillingen. Her legger han vekt på at omstillingen skal være lønnsom for å kunne være mulig.

-Det er utrolig viktig å plukke opp strategien og se om risikobildet har endret seg. Vi ser ofte at bedrifter må skape nye forbindelser og verdikjeder for å være med på reisen.

-Men da må det først og fremst forankres i ledelsen og i strategien, sier han.

Adm. Dir i Næringsforeningen, Bernt Jæger oppfordrer alle bedrifter som ser viktigheten av å komme i gang med grønn omstilling til å melde seg på det digitale arrangementet

-Her får dere også konkrete historier fra bedrifter som har begynt å tjene penger på grunn av at de har kommet i gang med omstillingsarbeidet, sier han.

Det er Næringsforeningens ressursgruppe «Grønn lønnsomhet» som står bak arrangementet.

Du kan lese mer om arrangementet og melde deg på her.